فیوز

اتصال صحیح فیوز در مدارها

     فیوز یک قطعه حفاظتی است که در مدارهای الکتریکی و الکترونیکی کاربرد دارد و آنها را در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی محافظت می‌کند. اگر جریانی بیش از جریان نامی از فیوز بگذرد واکنش فیوز قطع جریان الکتریکی خواهد بود و با قطع جریان مدار ، دیگر قسمت‌های بعد از فیوز آسیب نخواهند دید. در ادامه مطلب با نحوه اتصال صحیح فیوز در مدارهای الکترونیکی با ما همراه باشید.

اتصال صحیح فیوز در مدارهای الکترونیکی

    کاربرد فیوز ها در مدارهای صنعتی و یا در مدارهای الکترونیکی به یک شکل صورت می گیرد. تنها تفاوت آنها در اندازه آنها می باشد. فیوز های صنعتی اندازه و حجم بزرگتری نسبت به نوع الکترونیکی دارند. فیوز ها در دو نوع یکبار مصرف (صنعتی : فیوز فشنگی و نوع الکترونیکی : فیوز شیشه ای) و یا دائمی (صنعتی : فیوز مینیاتوری و یا حرارتی  و الکترونیکی: ترمو دیسک ) تولید می شوند.

نکته :اتصال صحیح فیوز در مدارها

در نوع یک بار مصرف در صورتی که

جریانی بیش از جریان نامی فیوز از آن عبور کند

فیوز جریان مدار را با قطع شدن اتصال داخلی خود قطع می کند.

و برای اتصال دوباره مدار باید فیوز تعویض شود.

امااتصال صحیح فیوز در مدارها

در نوع فیوز دائمیاتصال صحیح فیوز در مدارها

با عبور جریان بیشتر از جریان نامی از فیوز ،

فیوز مسیر جریان را قطع می کند.

البته با رفع عامل جریان کشی می توان از فیوز دوباره استفاده کرد.

نحوه اتصال فیوز در مدارهای الکترونیکی و الکتریکی

     فیوز ها دارای دو پایه جهت اتصال می باشند و در مسیر اصلی ورودی جریان با تجهیزات الکترونیکی و یا الکتریکی به صورت سری وصل می شوند. یعنی یک سیم برق ورودی مستقیم به مدار تجهیزات وصل می شود و سیم دوم ورودی برق ، اول به یک سمت فیوز وارد شده و از سمت دیگر فیوز خارج شده و به ورودی دوم تجهیزات الکترونیکی و یا الکتریکی متصل می شود.

نحوه تست فیوز با دستگاه مولتی متر

    برای تست فیوز ها با مولتی متر ، باید از حالت بوق مولتی متر استفاده شود. و در صورتی که دو پراب (سیم متصل به ترمینال های مولتی متر) را به دو سر فیوز متصل کنیم و صدای بوق شنیده شود. فیوز سالم و در صورتی که صدای بوق شنیده نشود ، فیوز سوخته است.

فیوز وسیله ای الکتریکی یا همان برقی است که با توجه به آمپر آن اِلِمان داخلی آن فرق میکند که باعث میشود از آسیب دیدن به وسایل

برقی جلوگیری کند . فیوز های در دنیا دارای اندازه و شکل های مختلفی دارند که که هرکدام داری آمپر ، ولتاژ ، قدرت قطع های مختلفی را دارا میباشند .

فیوز ها را میتوان به 2 دسته فیوز های فشار ضعیف و فشار قوی تقسیم کرد .

فیوز های فشار ضعیف که از فیوز شیشه ای گرفته تا انواع فیوز های فشنگی ، را میتوان جز دسته ی فیوز فشار ضعیف قرار داد .

اما فیوز های فشار قوی دارای ابعاد و اندازه های مختلفی هستند از 180 تا 2 الی کیلو ولت را دارا میباشد .

از لحاظ کارآیی فیوز های نیز به دو دسته AC ، DC تقسیم میشوند . اتصال صحیح فیوز در مدارها

فیوز های مینیاتوری برای جلوگیری از اتصال کوتاه و اضافه جریان مورد کاربرد قرار میگیرند و از نظر تایپ کاردی به دو سته تایپ B و C تقسیم میشوند

که تایپ های B دارای سرعت قطع بالاتری میباشند یعنی از حساسیت بالاتری برخوردار میباشند اما فیوز های مینیاتوری تایپ C دارای شاخصه

صنعتی میباشد یعنی حساس نبوده ودیرتر عمل میکند . اما در صورت اتصال کوتاه هیچ یک با هم فرقی نداشته و مدار را قطع مینمایند .

کلید های مینیاتوری در در شاخصه های یک پل ، دو پل ، سه پل و سه پل + نول تقسیم میشوند و هر یک به نوعی کار خاصی را انجام میدهند .

اتصال صحیح فیوز در مدارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *