فیوز

ظرفیت قطع چیست؟

انواع مختلفی ظرفیت قطع از کلید های اتوماتیک در بخش های مختلف قابل استفاده هستند که بیشتر آن ها کاربردهای متفاوتی هم دارند و در بخش های گوناگونی از شبکه هم مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع کلیدها در ابعاد، مکانیزم و همچنین موارد دیگر تفاوت های بسیاری دارند که باعث می شود که مشخصات فنی و در نهایت هزینه ساخت این کلیدها با هم متفاوت باشند.

در این بخش میخواهیم شما را با کلید قطع و ظرفیت قطع آشنا کنیم پس با ما همراه شوید.

معرفی انواع بخش های مختلف در کلید

پیش از اینکه به معرفی ظرفیت قطع بپردازیم باید بگوییم که کلیدها دارای بخش های مختلفی هستند. تعداد قطب های کلید یکی از اولین بخش هایی است که شما باید با آنها آشنا شوید. نوع جریان کلید هم در این بخش مورد بررسی است و شما باید فرکانسی که در این بخش وجود دارد را برای آن ها مشخص کنید.

ولتاژ نامی هم در این بخش در واقع نوعی ولتاژ است که برای شرایط نرمال طراحی شده است. ولتاژی که در آن از تست های عایقی و جریان های خزشی استفاده می شود نیز از جمله مواردی است که باید بشناسید. در هیچ شرایطی اعم از شرایط خاص و غیرخاص، ولتاژ کلید نباید از ولتاز عایقی بالاتر برود. در صورتی که این ولتاژ بیشتر شود، ممکن است که ولتاژ نامی کلید به عنوان ولتاژ عایقی هم در نظر گرفته شود.

ظرفیت قطع

ولتاژی که در آن از تست های عایقی و جریان خزشی استفاده می شود به دور از ظرفیت کلید است. ولتاژ ضربه هم با پیک ها و پلاریته های مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بهتر است که شما در شرایط مشخص شده بدون تخریب آن ها را تحمل کنید.

ولتاژ ضربه نامی هم باید از ماکزیمم ولتاژ گذرایی کلید بیشتر باشد تا بتواند در شبکه تمامی بخش ها را تحت تاثیر قرار دهد. در کلیدهای خانگی این جریان با ظرفیت قطع هم در ارتباط است.

ظرفیت قطع اما ظرفیتی است که در تمامی انواع مختلف این کلیدها وجود دارد و شما هم میتوانید از آن ها استفاده کنید. اگرچه اینطور گفته می شود که ظرفیت قطع در انواع مختلف کلیدها متفاوت است اما باز هم این مقدار یک بخش مشخص شده است.

جریان قطع نامی کلید

منظور از این بخش همان حداکثر جریان اتصال کوتاه است که میتوانید از آن کمک بگیرید. این کلید با ظرفیت قطع مشخص در نهایت می تواند یک مقدار قدرت را تحمل کند و با باز کردن کنتاکت های خود مدار قطع شده و همچنین جریان اتصال کوتاه را از بین خواهد برد. هنگامی که یک جریان در این بخش وجود داشته باشد، شما میتوانید فشارهای حرارتی و مکانیکی را در بخش های مختلف ببینید و کلید قدرت را بسنجید.

اگرناحیه های تماس و همچنین مقاطع عرضی در این بخش متفاوت باشد در واقع اگر جریان در این زمینه بسیار بزرگ نباشد، ممکن است که حتی امکان و احتمال آسیب دیدن دائمی هم در این عایق ها وجود داشته باشد و همچنین قطعات هادی هم در کلید جا به جا شوند. طبق قوانین مربوط به گرمایش در ژول، می توان گفت که افزایش دما به طور مستقیم و متناسب در این زمینه عمل خواهد کرد.

جریان های اتصال کوتاه هم می توانند از طریق کلید قدرت کار کنند و از آنجایی که تنش های حرارتی در کلید قدرت متناسب با باز شدن آن ها انجام می گیرند ظرفیت قطع هم در این زمینه ممکن است که متفاوت باشد. ظرفیت قطع کنید تماما به زمان کار بستگی دارد.

ظرفیت قطع

کلید های کامپکت و مینیاتوری و ظرفیت قطع آن ها

آلومینیوم در دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد گرم می شود و استحکام مکانیکی خود را نیز از دست خواهد داد. این دما ممکن است که به عنوان حد افزایش در درمای کنتاکت های کلید قدرت در طول اتصال های کوتاه انجام گیرد. از این رو می توان گفت که ظرفیت قطع اتصال کوتاه و یا جریان قطع می تواند در این بخش متفاوت باشد. مقدار ظرفیت قطع معمولا بر حسب RMS بیان می شود.

در طول اتصالاتی که در کلیدهای مختلف وجود دارد شما نه تنها در معرض استرس حرارتی قرار خواهید گرفت بلکه از فشارهای مکانیکی نیز رنج خواهید برد. بنابراین در طی تعیین ظرفیت قع باید به نکات بسیاری مانند مقاومت الکتریکی کلید هم توجه کنید. بنابراین می توان گفت که سطح خطا هم در این زمینه باید در جایی که کلید نصب می شود معین شود.

ظرفیت نامی و ظرفیت قطع کلید

ظرفیت اتصالات کوتاه در این زمینه بر حسب مقدار پیک و نه مقدار RMS مشخص خواهد شد. از نظر تئوری می توان گفت که در لحظه وقوع خطا شاید جریان خطا حدود دو برابر شود و سطح خطای تقارن هم افزایش پیدا کند. در لحظه ای که به آن کلید زنی گفته می شود، ممکن است که بر روی کلید قدرت در شرایط خطای سیستم یک سری اطلاعات وجود داشته باشد که در واقع به منبع متصل است.

سیکل اول در جریان مدار که توسط کلید قدرت بسته می شود به حداکثر دامنه هایی متصل خواهد شد که مقادیر متفاوتی هستند.

کنتاکت های قطع کننده باید این مقدار جریان را با بالاترین مقدار جریان در اولین سیکل در ظرفیت قطع کلید محاسبه کنند. براساس این پدیده در واقع شما باید ظرفیت هایی که برای اتصال کوتاه مناسب هستند را انتخاب کنید.

گفته می شود که بیشتر جریان وصل اتصال کوتاه کلید قدرت بر اساس مقدار پیک ماکزیمم بیان شده اند. همیشه بیشتر از جریانی که به آن ظرفیت قطع گفته می شود یک ظرفیت نامی وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. به طور معمول گفته می شود که مقدار جریان وصل اتصال کوتاه ۲٫۵ برابر بیشتر از جریان قطع اتصال کوتاه است.

ظرفیت قطع

عملکرد نامی یا سیکل کاری ظرفیت قطع کلید

این مورد در واقع بیشتر در انواع دستگاه های مکانیکی مورد استفاده است. توالی های عملکرد در یک کلید قدرت معمولا به روش های مختلفی نشان داده خواهد شد. در بیشتر این موارد O  نشان دهنده باز شدن CB است و همچنین CO نشان دهنده بسته شدن این بخش است. در این بخش، بلافاصله به دنبال باز کردن این بخش و بدون هیچگونه تاخیر عمدی در این زمینه می توان از مقادیری مانند زمان هم استفاده کرد.

جريان کوتاه و ظرفیت قطع کلید

زمانی که صحبت از ظرفیت قطع کلید به میان می آید یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن ها دقت کنید ظرفیت قطع کلید است. این حد در واقع جریانی است که شما می توانید توسط آن به صورت کاملا ایمن و در زمان های خاص و بدون هیچگونه آسیبی جریان را متصل کنید. ظرفیت قطع کلید در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد.

این تاخیر به دلیل زمان بندی هایی که در رله های حفاظتی برای هماهنگی های مناسب در این زمینه از سیستم های برقی هم حاصل شود. در این حالت زمان پاکسازی خطا طولانی تر خواهد شد. بنابراین گفته می شود که کلید قدرت باید از جریان اتصال کوتاه را به مدت زمان خاصی رعایت کنید. مجموع تمامی این تاخیرها البته نباید از یک مقدار خاص کمتر باشد. دقت داشته باشید که بهترین کاری که در این زمینه می توانید انجام دهید این است که ظرفیت قطع کلید را مشخص کنید.

ظرفیت قطع

جریان اتصال کوتاه در واقع می توانید تاثیرات بسزایی در داخل کلید قدرت داشته باشد. به دلیل جریان الکتریکی بالا، تنش های گرمایی و حرارتی بسیار زیادی بر روی بخش هایی که عایق و رسانا هستند اعمال خواهد شد. جریان اتصال کوتاه همچنین می تواند با تنش های مکانیکی بسیاری هم رو به رو باشد.

یک کلید قدرت معمولا باید طوری طراحی گردد که بتواند اینگونه فشارها را تحمل کند. البته هیچ کلید قدرتی را نباید با جریان اتصال کوتاه بیش از یک دوره مشخص حمل کرد. جریان کوتاه مدت اتصال کوتاه برابر است با حداقل جریان نامی قطع اتصال کلید قدرت.

یک کلید قدرت در واقع به گونه ای طراحی می شود که بتواند فشارهای مختلف را تحمل کند. البته دقت داشته باشید که هیچ کلید قدرتی در این بین نباید به شمار بیاید. دقت داشته باشید که در این بین ظرفیت قطع کلید هم ممکن است که با مشکل رو به رو شود و به همین دلیل هم بهتر است که بتوانید این بخش ها را به صورت دقیق انجام دهید.

ولتاژ نامی در کلید قدرت

ولتاژ نامی در کلید قدرت در واقع به یک سیستم عایق در آن بستگی دارد. برای سیستم هایی که قدرت آن ها به صورت دقیق طراحی شده است می توان گفت که سیستم های زیر ۴۰۰ کیلو وات بررسی شود. کلید قدرت در این بین تحمل ولتاژ بالایی نخواهد داشت و برای سیستم های بیشتر باید کلید عایق قدرت را تا یک مقدار دقیق معین کنید.

از ولتاژ نرمال هم اگر بخواهیم بگوییم باید اینطور بگوییم که ولتاژ نامی کلید با بالاترین ولتاژ در سیستم متناظر خواهد شد. در این شرایط ممکن است که هرگونه بی باری یا کم باری در سطح ولتاژ دچار مشکل باشد تا بیشترین مقدار مجاز ولتاژ در سیستم افزایش پیدا کند.

زمانی که شما یک کلید قدرت را در دو حالت ولتاژ قرار دهید خواهید دید که میتوانید تست های عایقی را در فشار قوی انجام دهید. معمولا به دلیل قطع ناگهانی بار ممکن است که بر اثر عوامل دیگر مانند ولتاژ و کلید قدرت و کنتاکت ها هم دچار مشکل شوند. در این حال کلید قدرت باید بسیار بیشتر از ولتاژ سیستم باشد.

این ولتاژ ممکن است که با توان فرکانسی مجازی انجام شود اما مدت زمان زیادی در این حال نمی ماند و باید توسط ادوات کلیدزنی برطرف شود.

مانند سایر دستگاه هایی که در این زمینه وجود دارند و به سیستم قدرت، کلید قدرت و دیگر موارد ممکن است که ایمپالس های صاعقه و کلیدزنی هم مواجه شوند. سیستم های عایق کاری هم به همراه فاصله کنتاکت ممکن است که بار دیگر در این بخش مانند دامنه های شکل موج ولتاژ کار کنند ولی این جریان ها بسیار گذرا هستند.

ظرفیت قطع با کلیدها

این کلیدها در واقع در دو رده تولید می شوند. این نوع کلیدها معمولا به صورت سه پل و چهارپل تولید خواهند شد و با داشتن تجهیزات مختلف در این زمینه شما می توانید توانایی کار در کلیه سیستم های برق رسانی را داشته باشید و از وسایل خود محافظت کنید. تجهیزات جانبی در این زمینه شامل کنتاکت های کمکی، رله های شنت، رله آندر ولتاژ و دیگر بخش ها خواهد شد.

از کلید اتوماتیک با ظرفیت قطع مشخص مارک اشنایدر الکتریک را می توان نام برد. شما میتوانید این کلیدها را با یک فشار ضعیف نام ببریم. همچنین کلید اتوماتیک کمپکت اشنایدر الکتریک هم با کد فنی های مختلف از جمله کلیدهایی هستند که با جریان های نامی ایجاد خواهند شد. شما می توانید قدرت قطع را در این زمینه افزایش دهید. این کلیدها قابل استفاده در بخش های مختلفی هستند که کار فرکانس آن ها متفاوت است.

ظرفیت قطع

از دلایل دیگری که می توانید به آنها اشاره کنید استفاده از کلید اتوماتیک اشنایدر الکتریک است که به جای فیوز می توانید از آنها بهره مند شوید. این مشکل در واقع با عملکردهای مختلف مانند فیوزها در انواع مختلف سیستم ها جهت حفاظت مورد استفاده قرار گرفته است. باید بدانید که کلیدهای اتوماتیک کمپکت هم در مقایسه با کلیدهای مختلف از آنها استفاده کنید.

دقت داشته باشید که ظرفیت قطع در واقع در کلیدهای مختلف متفاوت است. شما می توانید در موارد مختلف از این کلیدها استفاده کنید. البته باید دقت داشته باشید که برای چه منظور می خواهید از این کلیدها استفاده کنید. ظرفیت قطع در موارد مختلف متفاوت است و شما هم می توانید از آن ها استفاده کنید.

ظرفیت قطع را اگر بخواهید می توانید افزایش دهید و به آسانی از آن ها استفاده کنید. در نهایت هم می توان گفت که یکی از بهترین برندهایی که در این زمینه وجود دارد برند اشنایدر الکتریک است که می توانید از آن ها استفاده کنید و به راحتی کار خود را انجام دهید.

شرکت های بسیاری در زمینه فروش محصولات اشنایدر الکتریک به شما کمک خواهند کرد. شرکت ما از جمله شرکت هایی است که این خدمات را به آسانی در اختیار شما قرار خواهد داد و شما می توانید در کوتاهترین مدت زمان به آنچه که میخواهید دست پیدا کنید.

ظرفیت قطع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *