فیوز

میزان مصرف انرژی یک ساختمان

مدیریت انرژی در ساختمان اداری یکی از موضوعات پایه است که امروزه به آن توجه بسیاری می‌شود. به همین علت روش‌هایی را به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی در این گونه ساختمان‌ها اعمال می کنند. البته این نکته نیز فراموش نشود که اتلاف انرژی دغدغه بزرگی است که در تمام جوامع به منظور جلوگیری از آن‌ها تعاملاتی در حال انجام است که با استفاده از آن‌ها بتوانند به مدیریت انرژی در ساختمان اداری خود برسند.

با نگاهی به اوضاع کره زمین و محیط زیست پیدا کردن یک راه برای جلوگیری از اتلاف انرژی امری مهم تلقی می شود. به همین علت در ساختمان‌ها و یا مکان‌هایی که از بیشترین میزان انرژی استفاده می کنند باید راه حل‌هایی را در نظر گرفت که یکی از آن ها هوشمند سازی ساختمان مورد نظر است. هوشمند سازی رابطه مستقیمی با مدیریت انرژی در ساختمان اداری دارد.

یک ساختمان هوشمند می تواند به طور کامل مدیریت انرژی در ساختمان اداری را بر عهده بگیرد و با استفاده از تجهیزاتی همچون چیلر، بویلر، هواساز، فن کویل و… یک شرایط ایده آل محیطی را به وجود می آورند و با محاسباتی که انجام می دهند مواردی همچون درجه حرارت، رطوبت و فشار هوا را در یک حالت تنظیم شده قرار می دهند. یعنی تمام درجات مورد نظر در محدوده آسایش راحتی می باشند. این مورد باعث عدم اتلاف انرژی می شود که نتیجه آن مدیریت انرژی در ساختمان اداری است.

در ادامه به منظور ارائه راهکارهای مختلف و گفتن نکاتی در مورد مدیریت انرژی در ساختمان اداری به بررسی موارد زیر خواهیم پرداخت:

  1. چه تجهیزاتی را به منظور مدیریت انرژی در ساختمان اداری می توان هوشمند نمود؟
  2. مدیریت انرژی در ساختمان اداری با استفاده هوشمند سازی سیستم روشنایی به چه صورت است؟
  3. برگشت سرمایه استفاده از سیستم مدیریت انرژی در ساختمان اداری در عرض چند سال امکان پذیر خواهد بود؟
  4. مزایای هوشمند سازی یک ساختمان اداری شامل چه مواردی می باشند؟
  5. مصرف انرژی در ساختمان اداری چه مواردی را در بر می گیرد؟
  6. تنظیم دمای هوشمند و مدیریت انرژی در ساختمان اداری به چه صورت است؟
  7. میزان مصرف انرژی یک ساختمان در ایران چقدر است؟
  8. هزینه های ناشی از هوشمند کردن یک ساختمان اداری هوشمند در چه میزانی است؟

 

 

چه تجهیزاتی را به منظور مدیریت انرژی در ساختمان اداری می توان هوشمند نمود؟

مدیریت انرژی در ساختمان اداری امری بسیار مهم است که باید بدان توجه زیادی داشت به همین علت افراد مختلف برای کاهش هزینه های نهایی خود شروع به هوشمند سازی ساختمان اداری خود می کنند. مواردی که می توان در یک ساختمان اداری آن ها را هوشمند نمود بسیاری گسترده است. به صورتی که با هوشمندسازی هر یک از آن ها  کمک بزرگی در بخش اتلاف انرژی می شود. از این موارد می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • هوشمند سازی کلیه سیستم های روشنایی
  • هوشمند سازی و کنترل نورپردازی داخلی و خارجی در یک ساختمان اداری
  • هوشمند سازی سیستم سرمایشی و گرمایشی
  • هوشمند سازی لوازم برقی و الکترونیکی
  • هوشمند سازی و کنترل نهایی پارکینگ ها و ورود و خروج خودروها
  • هوشمند سازی و مدیریت سیستم های امنیتی
  • هوشمند سازی اعلام و اطفاء حریق
  • هوشمند سازی، مدیریت و اتصال به پورتال مرکزی ساختمان اداری
  • هوشمند سازی آسانسورهای موحود در یک ساختمان اداری
  • کنترل روشنایی با میزان شدت نور
  • هوشمند سازی و نظارت بهتر بر روی تاسیسات ساختمانی

هر کدام از تجهیزات و تاسیسات فوق به نحوی اثر خود را بر روی میزان مصرف انرژی می گذارند. اگر کنترل و مانیتور درستی بر روی تمام موارد ذکرشده وجود داشته باشد، می توان کاهش چشمگیری را در رابطه با هدر رفت انرژی در یک ساختمان اداری مشاهده نمود. مدیریت انرژی در ساختمان اداری در اولویت بسیاری از افراد است پس در آن باید کوشا بود.

به طور کلی میزان مصرف انرژی در این گونه ساختمان ها بسیار بیشتر از ساختمان های دیگر است. به همین علت هوشمندسازی این گونه ساختمان ها امری مهم تلقی می شود و در راستای آن باید کوشا بود. مدیریت انرژی در ساختمان اداری با به کار بردن اصولی ترین و استانداردترین روش ها امکان پذیر است که یکی از راه حل های موجود پیش رو هوشمند نمودن ساختمان اداری موجود است.

مدیریت انرژی در ساختمان اداری با استفاده هوشمند سازی سیستم روشنایی

بدون شک یکی از عواملی که باعث مصرف بالای انرژی می شود، سیستم های روشنایی ناکارآمد است که سرتاسر یک محیط اداری را در بر گرفته است. اصولا هیچ کدام از سیستم های روشن کننده محیط از استانداردهای لازم بهره مند نیستند و همین موضوع باعث اتلاف بالای انرژی می شود.

در زندگی مدرن امروزه انسان اندیشه هایی در این مورد شده است و آن هوشمند سازی سیستم روشنایی به منظور مدیریت انرژی در ساختمان اداری است که در بین بهترین روش ها قرار گرفته است. با خودکار کردن این سیستم و تعریف نمودن سناریوهای مختلف می توان کمک بزرگی به میزان مصرف انرژی نمود.

برگشت سرمایه استفاده از سیستم مدیریت انرژی در ساختمان اداری

یکی از مسائلی که  در هوشمند سازی یک ساختمان اداری وجود دارد این است که آیا در صورت هوشمند نمودن آیا هزینه های ناشی از آن برگشت پذیر خواهد بود یا نه و تا به توجیه اقتصادی آن نرسند اقدام به هوشمند کردن نخواهند کرد.

با تحقیقاتی که انجام شده است برگشت سرمایه استفاده از مدیریت ساختمان را بر آورد نموده اند. میزان سرمایه بین ۲ تا ۴ سال زمان نیاز دارد که بازگشت بخورد. همچنین تاثیرات چشمگیری در تجهیزات مختلفی مشاهده می شود که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عمر مفید تجهیزات مکانیکی: افزایش ۳۰ درصدی
  • میزان مصرف از سیستم های روشنایی: کاهش ۸۲ درصدی
  • سیستم های گرمایشی و سرمایشی: کاهش ۲۰ درصد

تمام این افزایش ها و کاهش ها با استفاده از هوشمند سازی اتفاق خواهد بود و در نتیجه می توان کاهش ۳۰ درصدی را در میزان انرژی و اتلاف آن مشاهده نمود که خود این درصد به نوعی یک توجیه اقتصادی به منظور بازگشت سرمایه می باشد.

البته به این نکته نیز باید ذکر شود که اگر می خواهید با هوشمند سازی ساختمان اداری به یک مدیریت پایدار برسید باید به نکاتی که در ادامه آورده خواهند شد نهایت دقت و توجه را داشته باشید:

  • برای شروع کار و پایان کار تاسیسات باید برنامه ریزی های درست را داشت تا با استفاده از آن ها بتوان یک کاهش مصرف انرژی تاثیرگذار داشت.
  • منابعی که از آن ها به عنوان جایگزین یاد می شوند، در زمان های مناسب باید استفاده شوند.
  • باید این تجهیزات را به نحوی مدیریت نمود که منجر به کاهش هزینه های عملکردی، نگهداری و در نهایت تعمیرات ساختمان شوند.

تمامی این اهداف به منظور رسیدن به مدیریت انرژی در ساختمان اداری می باشد.

مزایای هوشمند سازی یک ساختمان اداری

اگر بحث مدیریت انرژی در ساختمان اداری را با استفاده از سیستم هوشمند را کنار بگذاریم، می توان به مزایای دیگری نیز پی برد. از این نقاط قوت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • راحتی زیادی را برای کارکنان در یک ساختمان اداری فراهم می آورد.
  • با استفاده از نرم افزارهای هوشمند که بر روی گوشی ها قابل نصب هستند می توان دما و رطوبت موجود در یک ساختمان اداری را کنترل نمود. به گونه ای که محیط را به یک شرایط مطلوب و ایده آل برای خود تبدیل کنند.
  • با هوشمند سازی نمودن یک ساختمان اداری می توان میزان راندمان کارمندان را افزایش داد.
  • با دادن سناریوهای مختلف و تنظیم خودکار سیستم های روشنایی می توان از منابع مختلف انرژی به صورت بهینه استفاده نمود که نتیجه آن جلوگیری از هدر رفت انرژی است.
  • یک ساختمان اداری هوشمند به افزایش امنیت نیز کمک می کند. این کار با استفاده از تجهیزاتی است که درون یک ساختمان تعبیه می شوند.
  • شاید باور کردن این موضوع سخت باشد اما با استفاده از سیستم های هوشمند می توان به میزان فساد در محیط یک اداره نیز نظارت داشت و آن ها را به کم ترین میزان خود رساند. این کار با استفاده از ابزارهای مختلفی از جمله دوربین های مدار بسته و سنسورهایی که به اینترنت متصل می باشند، امکان پذیر خواهد بود.

مصرف انرژی در ساختمان اداری

مصرف انرژی در یک ساختمان اداری در میزان بسیار بالا است و دلیل آن عدم نظارت کافی بر روی تجهیزات است. اگر ساختمان اداری خود را هوشمند سازی کنید، می توان به صورت کاملا در مصرف انرژی صرف جویی نمایید.

به عنوان مثال تصور کنید یک در ساختمان خود از کنترل هوشمند پرده ها بهره مند هستید. در فصول سرد هنگام تابش آفتاب پرده ها با استفاده از سناریوهایی که شما در اختیار آن ها گذاشته اید، کنار می روند تا فضای ساختمان با استفاده از نور طبیعی گرم شود. در این صورت میزان مصرف انرژی به کمترین حالت خود خواهد رسید.

همچنین اگر سناریوهای مختلفی را به سیستم های روشنایی اعمال کنید، می توانید در تایم هایی که کسی در اتاق حضور ندارد، چراغ ها را به طور خودکار خاموش نمایید که البته تمامی این ها با استفاده از نرم افزارهای کنترل از راه دور نیز انجام پذیر می باشند.

با در پیش گرفتن تمامی این روش ها می توانید به یک مدیریت انرژی در ساختمان اداری برسید که کاری مقرون به صرفه می باشد.

تنظیم دمای هوشمند و مدیریت انرژی در ساختمان اداری

تنظیم دمای هوشمند نیاز از عواملی مهمی است که در مدیریت انرژی در ساختمان اداری نقش بسیار مهمی را ایفاگر می باشد. بدین صورت که سیستم های تنظیم دما الگویی سرمایشی و گرمایشی که توسط کارمندان ثبت می شوند را بررسی می کند و سپس از این الگوها پیروی می کند و دمای اتاق را به یک حد مطلوب می رساند تا یک ساختمان از طریق سلیقه های مختلفی که در بین کارکنانش وجود دارند، دچار مشکل نشود. همچنین در هنگام عدم حضور فرد تمامی سیستم های گرمایشی و سرمایشی به طور خودکار خاموش خواهند شد که این مورد با استفاده از ترموستات هوشمند امکان پذیر خواهد بود. با هوشمند نمودن تنظیم دما می توان به مدیریت انرژی در ساختمان اداری رسید.

میزان مصرف انرژی یک ساختمان در ایران چقدر است؟

با مشاهدات و اندازه گیری های آماری که انجام شده است این برآورد را کرده اند که به طور کلی ۴۱ درصد از انرژی کل کشور در ساختمان های خانگی، تجاری و اداری مصرف می شوند که رقم بسیار بالایی را به خود اختصاص داده اند و بدون شک یکی از پر مصرف ترین کشورها در این زمینه هستیم. با توجه به این میزان مصرف انرژی چاره هایی در این زمینه باید اندیشه شود یک به یک مصرف پایدار در زمینه انرژی دست یابیم.

به غیر از این مورد با در نظر گرفتن اوضاع کنونی کشور، قیمت های گاز، بنزین، گازوئیل و برق روزانه در حال افزایش هستند. به همین دلیل در آینده ای نه چندان دور با کمبود منابع ذکرشده نیز مواجه خواهیم شد. پس مدیریت انرژی و کاهش در مصرف آن امری بسیار ضروری است که هر فردی باید نسبت به آن کوشا باشد.

یکی از دلایل مصرف انرژی در ساختمان های مختلف عدم آگاهی از چگونگی مصرف منابع انرژی و داشتن امکانات نا مناسب در یک ساختمان است. به همین دلیل با حل دو مشکل فوق می توان به کاهش چشمگیری در مصرف منابع مختلف رسید. راه پیش روی هر فردی می توان دستیابی به یک ساختمان هوشمند باشد که بدون شک تاثیرات ویژه آن را می توان در بخش های مختلف ساختمانی مشاهده نمود. از جمله ساختمان های مهم که در هوشمند بودن آن و ارائه بهترین اصول باید در تلاش باشد، ساختمان های اداری می باشند که بدون توجه به کمبود منابع در کشور به مصرف خود ادامه می دهند. پس اگر یک ساختمان از پایه قرار است احداث شود باید تجهیزات هوشمند را به منظور مدیریت انرژی در ساختمان اداری به کار برد.

هزینه های ناشی از هوشمند کردن یک ساختمان اداری هوشمند در چه میزانی است؟

به طور کلی هدف از هوشمند کردن اینگونه مکان ها رسیدن به یک مدیریت انرژی در ساختمان اداری است که قطعا هزینه های بالا را با خود به همراه دارد. هزینه ها نسبت به یک دیگر متغیر می باشند. بدین صورت که بستگی دارد ساختمان شما تاسیس شده است و یا قرار است از بنا احداث شود. به طور طبیعی در شرایط ذکر شده هزینه ها متغیر می باشند. هوشمند کردن ساختمان هایی که قدیمی هستند بسیار مشکل است زیرا سیستم برق کاری آن ها قدیمی بوده است پس باید در ابتدا این سیستم تامین شود.  به طور حتم بهتر است یک ساختمان اداری در هنگام پی ریزی آن هوشمند سازی را آغاز کنند. زیرا امری راحت‌تر خواهد بود و خیلی سریع نتیجه آن را خواهید دید و می توانید به مدیریت انرژی در ساختمان اداری خود دست یابید.

از دیگر مواردی که در هزینه نهایی هوشمند سازی تاثیرگذار است، به کار بردن تجهیزات مورد نیاز است. زیرا در برخی از ساختمان‌های اداری از استفاده برخی تجهیزات چشم پوشی می کنند و مهم ترین آن‌ها را اعمال می کنند. برای مدیریت انرژی در ساختمان اداری بهتر است تمامی تجهیزات به صورت هوشمند اعمال شوند. هر چند این نوع تجهیزات مورد نیاز هزینه‌هایی را با خود به همراه دارند اما همانطور که اشاره گردید در بازه زمانی ۲ تا ۴ ساله می توانید به سرمایه اولیه خود دست یابید.

جمع بندی مدیریت انرژی در ساختمان اداری

اگر قصد دارید که آینده‌ای روشن بر روی کره زمین در انتظار شما باشد با به فکر مدیریت انرژی در ساختمان اداری خود باشید که یکی از آن‌ها هوشمند کردن ساختمان است. با استفاده از این روش می توانید در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کنید که نتیجه آن یک زندگی بهتر و تعاملی بهتر با دیگران خواهد بود.

مدیریت انرژی در ساختمان اداری امری بسیار مهم است که امروزه در اکثریت جوامع در حال اجرا می باشد و روش‌های مختلفی را برای رسیدن به آن در بر می گیرند که نتیجه آن رسیدن به تعادل در اکوسیستم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *